Τρίτη, Δεκεμβρίου 12, 2006

νυχτερινό playlist #2

Τελικά, πίκρα με τους e.s.t.!... Φτάσαμε αργά και δεν προλάβαμε φτηνό εισιτήριο, δηλαδή εισιτήριο των 30 ευρώ!... Την άλλη φορά (ή που θα έρθουν ή που θα είμαστε πιο πλούσιοι)... Είδαμε βέβαια Svankmajer και γουστάραμε. Σπίτι πίσω λοιπόν μετά και στήσιμο του υπολογιστή (μόλις επανέκαμψε μετά από ένα ταπεινό format). Παράλληλη ακρόαση καθίσταται τουλάχιστον απαραίτητη:

Jazz Bistro
συλλογή που πάει πακέτο με το τρέχον τεύχος (165) του περιοδικού Jazz & Τζαζ, με "χριστουγεννιάτικη" jazz τύπου Nat King Cole, Duke Ellington, Modern Jazz Quartet, Sidney Bechet, Django Reinhardt κλπ. Ρετρό, υπέροχο και ό,τι πιο κατάλληλο για αυτή την ώρα. Περιέχει και μια καρασπάνια εκτέλεση του 'Otchi Tchor-Ni-Ya' (το ρώσικο παραδοσιακό γνωστό και ως 'Μαύρα Μάτια') από τον Louis Armstrong (υπάρχει μόνο στο -δυσεύρετο- soundtrack της ταινίας 'The Glenn Miller Story'). Υπέροχο!...

Nokalypse - Ocean Of Inexistence
καμία σχέση με το προηγούμενο. Πρόκειται για το καινούριο (limited) release του Θέμη (που έχει κάνει και τα ιντερλούδια στο radio CD μας) από το label που έφτιαξε ο ίδιος για να κυκλοφορεί την τρέλα του και την τρέλα των φίλων του. Δύσκολο γι αυτή την ώρα, με το ambient να υπερισχύει του noise στοιχείου. Όσοι ενδιαφέρονται, ας κάνουν μια επίσκεψη στο site του label Triple Bath εδώ.

Naseer Shamma - Baghdad Lute
το ψάχνω σχεδόν πέντε χρόνια παντού (παντού όμως!) και επιτέλους το βρήκα (ας είναι καλά το ιμιούλ). Ο ιρακινός Naseer Shamma παίζει ούτι, τι παίζει δηλαδή, το σκίζει. Είχα μάθει γι αυτόν, βλέποντας αποσπάσματα από live του στις ΗΠΑ, μέσα στην ταινία 'The Mad Songs Of Fernanda Hussein' του αμερικάνου John Gianvito -ίσως η πιο αντιαμερικάνικη ταινία που έχω δει ever! Τα δύο κομμάτια που ακούγονται στην ταινία υπάρχουν και στο CD. Το ένα είναι το 'Qissat hubb sharqiyya' και λειτουργεί ως demonstration μιας ειδικής τεχνικής εκτέλεσης του ουτιού που επινόησε ο Shamma για όσους έχασαν το ένα χέρι τους στον πόλεμο -απλά παίζει με το ένα χέρι τα πάντα!!! Το άλλο είναι από τα πιο συγκλονιστικά ακούσματα που έχουν φτάσει στα αυτιά μου. Τιτλοφορείται 'Al Amiriyya' και εμπνέεται από τη σφαγή-βομβαρδισμό που είχε γίνει από τον αμερικάνικο στρατό το 1990 στο Ιράκ -τότε που είχε βομβαρδιστεί το καταφύγιο Αλ Αμιρίγια και εκατοντάδες γυναικόπαιδα κάηκαν ζωντανά, ενώ οι σιλουέτες τους και τα ίχνη από τα χέρια τους έμειναν για πολλά χρόνια αποτυπωμένα στους τοίχους του καταφυγίου. Ο Shamma συγκλονισμένος τότε από την είδηση, παράτησε το ούτι και δήλωνε πως του είναι αδύνατο ακόμα και το να θρηνήσει μέσω της μουσικής του τα θύματα αυτής της σφαγής. Ξανάπιασε το όργανο μετά από 40 μέρες και αυτό που έπαιξε ήταν τούτο το κομμάτι, όπου σε κάποια σημεία αναπαριστά τους ήχους του πολέμου, τις σειρήνες, τα βομβαρδιστικά -ΝΑΙ, μόνο με ένα ούτι! Απλά συγκλονιστικό. Βρήκα κάποιες εκτελέσεις τους και στο youtube, εδώ, εδώ κι εδώ.

DJ Shadow - The Outsider
μεγάλη απογοήτευση. Πιθανώς αγγίζει μια κουλτούρα και ένα κώδικα με τα οποία εγώ δεν είμαι εξοικειωμένος, πιθανώς κάπου σε κάποια γωνιά του κόσμου αυτό να έχει κάποιο νόημα -αν και σίγουρα πρόκειται για τεράστιο πισωγύρισμα (όχι στα δικά του, αλλά σε ακόμα πιο παρωχημένες τάσεις και εποχές). Ξεκινάει συμπαθητικά, σου προσφέρει αρκετές ηχητικές δικαιολογίες ώστε να πεις 'είναι ο Shadow και κάτι ξέρει παραπάνω από μας', αλλά ακόμα και όλη η καλή θέληση εξαντλείται κάπου στη μέση. Αυτό παραπάει. Αυστηρά μόνο για b-boys και old skool κατάσταση 1985. Αλλά και έτσι να το δει κανείς, καλύτεροι είναι οι Run DMC!...



3 σχόλια:

Nikos είπε...

costis,

we have met one year before;
my name is nikos and
i would suggest to keep on with lyricism, piano and yr really nice work with the band, but pls leave dj shadow ALONE;

i spent many years listening to real hip-hop, like the one that shadow has recorded lately [the one you blame] & i strongly disagree with yr views;

RUN DMC?? quite trashy taste dont you think so?

what is wrong with old school?

ever heard of Eric B & Rakim and other people that lived in ny and inspired these primitive strikes back in 85 [too many to name here}??

i wonder if you have met any b_boys [obviously not, that is why you re making such a comment about them]

anyway, i just wanted to express my disagreement to yr words, and give some kind of feedback..

keep in mind thAT HIPHOP IS NOT FOR EVERYONE, so pls try to think twice before importing some easy-going blog/feed writing..

open yr eyez
read between the lines_

no bad feelings

nikos

ps.
shadow played in glasgow almost 2 weeks ago and that was a REALLY great & inspiring live.act
respect to him & his great music

costinho είπε...

Τα περί "λυρισμού" και "πιάνου" καλύτερα να τα αφήσουμε στην άκρη... Όπως εσύ διακρίνεις ότι τα κριτήριά μου για τον Shadow και το hip-hop ίσως είναι άστοχα και άδικα, άλλο τόσο άστοχα είναι και σχόλια του τύπου "κράτα το λυρισμό και το πιάνο σου και άσε τον Shadow στην άκρη" (εννοώντας ίσως: "γιατί το πιάνο και ο λυρισμός με τον οποίο ασχολείσαι καλά δεν σου επιτρέπουν προφανώς να τον καταλάβεις τον Shadow"...). Αντίστοιχα, όποιος έχει εντρυφήσει στην αισθητική και τον ήχο του πιάνου, μπορεί εύκολα να συμπεράνει ότι ο ήχος μου δεν έχει καθόλου λυρισμό. Κι εγώ είναι αλήθεια ότι τον αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι!...

Το ζήτημα Shadow πράγματι σηκώνει μεγάλη κουβέντα. Και δεν έχει σχέση με το αν εγώ ή εσύ τη βρίσκουμε με "real hip-hop", το οποίο κανείς δεν κατηγόρησε. Και ο Eric B μ'αρέσει και οι Run DMC (γιατί εσύ ας πούμε τους εξαιρείς κι αυτούς από το real hip-hop;) και οι De La Soul και οι Jurassic 5 και οι NWA και οι Public Enemy και ο Grandmaster Flash και το old και το nu και το όποιο πανηγύρι. Ο Shadow είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση και η ένστασή μου (καθαρά προσωπική και αφορά τα δικά μου μουσικά κριτήρια και τα δικά μου αυτιά) είναι ότι (προς το παρόν) αποφάσισε να μην είναι μια διαφορετική περίπτωση και να παράγει μουσική με ένα τρόπο που κατά την ταπεινή μου γνώμη:
α. έχει ξεπεραστεί προ πολλού και εν έτει 2006 μου ακούγεται παρωχημένος (συγχώρεσέ με, αυτιά είναι αυτά)
β. πολλοί (πολύ) παλιότεροι το έχουν κάνει ήδη πιο ολοκληρωμένα, πιο πειστικά και -το κυριότερο- πιο ελκυστικά.
γ. δεν έχει καμία σχέση (είναι για την ακρίβεια κατά πολύ φτωχότερος) από το πολυσυλλεκτικό potential που ξεχείλιζε στο "Endtroducing" και στο "Private Press" (αλλά και στα ανεπίσημα τύπου "Preemptive Strike" , remix κλπ.).

Έρχεσαι στα λόγια μου, γιατί κι εσύ μιλάς και υπερασπίζεσαι τον κώδικα μιας κουλτούρας, όντας -προφανώς- μέρος της. Δεκτό, αλλά ακριβώς αυτό τόνισα κι εγώ. Ότι το συγκεκριμένο αυτό βήμα του Shadow απευθύνεται "αυστηρά σε b-boys και old skool κατάσταση του 1985". Ότι με τη συγκεκριμένη κυκλοφορία ο Shadow αποφασίζει να κινηθεί σε πιο εξειδικευμένα και παραδοσιακά (και τολμώ να πω και πιο συμβατικά) ηχητικά μονοπάτια. Από που προκύπτει απαξιωτικό σχόλιο για κάποιον; Διατυπώνω απλώς την απογοήτευσή μου για έναν από τους πιο ταλαντούχους και εμπνευσμένους δημιουργούς των τελευταίων 15 χρόνων -ένας καλλιτέχνης που είχε αποδείξει ότι η τέχνη του δεν απευθύνεται σε "κάποιους", αλλά μπορεί να προσεγγιστεί από πολλούς και με διαφορετικούς τρόπους. Γι αυτό άλλωστε κατάφερε να δημιουργήσει (είτε το ήθελε είτε όχι) και σχολή στη σύγχρονη μουσική δημιουργία.

Υπενθυμίζω πως η κριτική μου δεν ασκείται πάνω σε μια ολόκληρη κουλτούρα ούτε σε έναν καλλιτέχνη του οποίου η δουλειά ποτέ δεν με άγγιξε. Διατυπώνω θέση για ένα από τα μεγαλύτερα respect που έχω στη σύγχρονη μουσική, είτε ως άκουσμα είτε ως καλλιτεχνική στάση είτε ως προσφορά και επίδραση στο μουσικό στερέωμα.

Και by the way, από πολλούς φίλους μου (και ταυτόχρονα fans του Shadow) άκουσα φέτος τα χειρότερα για τις ζωντανές του εμφανίσεις, ειδικά εκείνη στο Sonar.

ΥΓ. θα προσπαθήσω κι άλλο να "διαβάζω πίσω από τις γραμμές". Ίσως όμως πρέπει κι εσύ να δίνεις περισσότερο βάση στις ίδιες τις γραμμές και να μην πηγαίνεις αναγκαστικά παραπέρα. Αλήθεια, που έχουμε γνωριστεί;

Nikos είπε...

ok diavasa thn apanthsh sou,

tha epanelthw kapoia stigmh;

mhn ksenerwneis me to lyrismo,
den einai kakos,
h alhtheia einai oti mallon ton xrhsimopoihsa gia na se pikarw..

kales giortes opws k na xei

k 8a prospa8hsw na sigkentrw8w stis grammes!!

 
 
 
 
Edited by © bananiotis