Ήταν ένα ζόρικο καλοκαίρι. Πολύ ζόρικο. Αρχίσαμε να αραιώνουμε τραγικά. 'Αγαπημένα πρόσωπα, αγαπημένα μάτια, έρχονται σαν τα κύματα κι αφήνουν κατακάθια' λέει ο στίχος. Φεύγουνε σαν τα κύματα, λέω εγώ. Κι έτσι, γίνεται πιο προφανές, πιο κοινότυπο. Ίσως. Άραγε, όμως, πως να ξεπεράσει κανείς ακόμα κι αυτά τα προφανή, αυτά τα μελοδραματικά κλισέ, αυτές τις κοινότοπες λογοτεχνικές ερμηνείες του ψυχισμού του, όταν η πάλη με το -ασήκωτο- βάρος της απώλειας τον έχει -ήδη- νικήσει κατά κράτος και ψάχνει να πιαστεί από οπουδήποτε;... Θυμήθηκα φέτος, στις πένθιμες επισκέψεις μου, πόσο κιτς και φτηνά είναι τα στιχάκια και οι επιγραφές στα μνήματα των νεκροταφείων. Πόσο κιτς και φτηνή είναι όλη αυτή η εκμετάλλευση του πένθους, του πόνου, της βαθιάς ανάγκης του ανθρώπου να έρθει κοντά στον αγαπημένο νεκρό, της βαθιάς ανάγκης του ανθρώπου να χάσει κάτι από τον ίδιο για να το δώσει απλόχερα στον αγαπημένο, αντί οβολού για το διάπλου της Αχερουσίας ή, απλά, για να κλέψουμε εμείς οι ζωντανοί κι άλλο χώρο -από αυτόν που μας αναλογεί κανονικά- από την αιωνιότητα. Σαν προκαταβολή.
Αλλά δεν ήθελα να γράψω ακριβώς αυτά. Ήθελα μόνο να πω ότι ακόμα κι αν η έκφραση των συναισθημάτων μπορεί να ξεπέσει, να γίνει φτηνή, επιφανειακή, κοινότυπη και μεμψίμοιρη, τα ίδια τα συναισθήματα δεν ξεπέφτουν. Αν η απώλεια είναι απώλεια, τότε κι ο πόνος είναι πόνος. Βουβός ή φωναχτός, φανερωμένος ή άδηλος. Το βάρος είναι πραγματικό βάρος. Η πάλη είναι πάλη. Και κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από αυτή την πάλη προφανώς. Αλλά και από καμία πάλη θαρρώ. Μπορεί ίσως να βγει νικητής. Όπως ο πατέρας του αδικοχαμένου Αυστραλού -στον οποίο δοκίμασε να πεις ότι είναι 'νικητής' και θα βάλει τα κλάματα μπροστά σου... Η άλλη περίπτωση είναι να σε βγάλει χαμένο αυτή η πάλη. Δεν χάθηκε κι ο κόσμος. Χαμένος, ναι. Παρέα με τις πληγές σου. Η καλύτερη παρέα... Και αύριο μέρα είναι. Μια διαφορετική μέρα που έλεγε κι η Σκάρλετ. Από'δω και πέρα, μόνο διαφορετικές μέρες. Από'δω και πέρα, ο δρόμος. Πάντα ο δρόμος. Με τις απώλειες, με τις πληγές, με τις χαρές, με τις υποσχέσεις, με τις ματαιώσεις, με τα όνειρα, με τις αυταπάτες. Μονόδρομος.
Θυμάμαι συνειρμικά το μεγάλο τραγούδι του Άκη Πάνου:
'Για μένα ο δρόμος είναι δρόμος, τι πάει να πει είναι στραβός;'
Θυμάμαι και τον Σαίξπηρ, δεν ξέρω γιατί:
'Όποιος δεν έβγαλε πληγές, εύκολα τις περιγελάει'...
ΥΓ. Ο τίτλος του post έχει διττό νόημα. Το δεύτερό του, λοιπόν, έχει διαφημιστικούς σκοπούς, υπενθυμίζοντας τον τίτλο της παράστασης που ανεβάσαμε το χειμώνα η Γεωργία, η Βάσω, ο Χρήστος, ο Αντώνης, ο Νίκος, ο Μάνος, η Σοφία, ο Κωστής (ο εγώ), η οποία ξαναβγαίνει στο πάλκο του Επί Κολωνώ στις 29 Σεπτεμβρίου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Πολύ σύντομα, με νέο post, πληροφορίες και λεπτομέρειες. Μέχρι τότε, ξαναδιάβασε αυτό εδώ το link.
ΓΡΑΦΟΥΝ
partners in crime
works
NIGHT ON EARTH
(Outlandish Recordings, 2006)
SECOND HAND
(Αχός/Sony, 2008)
Archives
-
►
2011
(16)
- ► Φεβρουαρίου (4)
- ► Ιανουαρίου (4)
-
►
2010
(40)
- ► Δεκεμβρίου (2)
- ► Σεπτεμβρίου (1)
- ► Φεβρουαρίου (5)
- ► Ιανουαρίου (6)
-
►
2009
(103)
- ► Δεκεμβρίου (9)
- ► Σεπτεμβρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (8)
- ► Ιανουαρίου (18)
-
▼
2008
(83)
- ► Δεκεμβρίου (14)
- ▼ Σεπτεμβρίου (6)
- ► Φεβρουαρίου (8)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2007
(31)
- ► Δεκεμβρίου (5)
- ► Σεπτεμβρίου (5)
- ► Φεβρουαρίου (1)
- ► Ιανουαρίου (3)
Τρίτη, Σεπτεμβρίου 16, 2008
από'δω και πέρα μόνο χάπι εντ
Αναρτήθηκε από costinho στις 11:16 π.μ.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
Είναι εκείνες οι στιγμές που η ευχή "και τούτη η μέρα ας μας βρει μ΄ αυτούς που αγαπούμε" δεν πιάνει. Όμως θυμάμαι πως όποτε αντιμετώπισα τέτοιες δύσκολες στιγμές για μένα παρηγοριά ήταν η μουσική και ο ¨Ερωτας¨ που παει χερι χερι με τον θάνατο (το πιστεύω, το έχω νιώσει). Περιέργως πως σε εξαιρετικά δύσκολες στιγμές βρίσκω παρηγοριά σε κομμάτια όπως το δικό σας "Hotel" που είναι ιδανικά ατμοσφαιρικό για την κατάσταση.
Αναρωτιέμαι, ένας δημιουργός της μουσικής βρίσκει παρηγοριά σε δικά του κομμάτια; Δεν θα σε παρεξηγήσω αν απαντήσεις θετικά δεν είναι θέμα αλαζονείας και εγωπάθειας. Όμως τα φάρμακά μας μπορούμε να τα φτιάχνουμε και οι ίδιοι άλλωστε ο χρόνος μπορεί να είναι ένας γιατρός χωρίς να είναι αναγκαστικά ούτε ο καλύτερος (κατά την παροιμία) ουτε ο χειρότερος (κατά τον ποιητή)...
Δεδομένου ότι μιλάω ως "ένας" δημιουργός της μουσικής (και όχι εκ μέρους "κάθε" δημιουργού της μουσικής) και χωρίς να εκληφθεί η θέση μου ως σχήμα λόγου, δηλώνω ταπεινώς ότι η ίδια η σύνθεση είναι η παρηγοριά -αν και αυτή η λέξη μάλλον αδικεί τις προθέσεις και το αποτέλεσμα, καθ'ότι η τέχνη ως "παρηγοριά" παραμπέμπει (κατ'εμέ) στη λήθη και όχι στην αλήθεια (το αντίθετο της λήθης, εξ ορισμού). Δεν είναι μόνο παρηγοριά, αλλά και λύτρωση και κάθαρση. Είναι η στιγμή και ο τρόπος με τον οποίο τα πρώτα συναισθήματα μετουσιώνονται πλέον σε κάτι άλλο, υποβάλλονται σε δεύτερη ανάγνωση, περνούν μέσα από φίλτρα (εγκεφαλικά, αλλά και συναισθηματικά), διαπλέουν άλλα κανάλια και ακολουθώντας τις μυστήριες δικές τους -και συνήθως υπόγειες- διαδρομές, βγάζουν σε άλλους τόπους.
Κοινώς, όπως εσύ βρίσκεις σε ένα ακρόαμα το αντίβαρο που απαιτεί η δύσκολη στιγμή (ή ακόμα και η εύκολη...), εγώ -ως δημιουργός- καταφεύγω στη σύνθεση και στην όποια έμπνευση μπορεί να έχει αποταμιευθεί μέσα στο βάρος των συναισθημάτων -και κάτω από το βάρος των συναισθημάτων.
Κάπως έτσι πρόεκυψε το χιτάκι μου για το καλοκαίρι, με τον εύγλωττο τίτλο 'Loss'. Κι όταν λέω "χιτάκι", αντιλαμβάνεσαι φυσικά ότι με αυτή την φαιδρή αργκό, προσπαθώ να χλευάσω λίγο τη μακάβρια αυτή μορφή του βαρκάρη της Αχερουσίας, που καθοδήγησε -άθελά του κι άθελά μου- τη θέση των συγχορδιών, τις μελωδίες, την ενορχήστρωση, το παίξιμο...
Καλή μας αντάμωση στα καλύτερα! Είμαστε τα κομμάτια μας!
Δημοσίευση σχολίου